سایت گردشگردی

علت سقوط هواپیما

قبل از خرید بلیط هواپیما خوب است بدانید که هواپیما هیچ‌وقت به دلیل بروز فقط یک مشکل سقوط نمی‌کند، معمولاً ترکیبی از دلایل مختلف منجر به حادثه می‌شود و به همین دلیل تهیه آمار دقیق از علت سقوط هواپیما خیلی سخت است. مثلاً اگر هواپیما مشکل جدی فنی داشته باشد (البته مشکلی که باعث سقوط نشود) و به دلیل این مشکل خلبان نتواند هواپیما را به‌خوبی کنترل و چند لحظه بعد هواپیما سقوط کند در این صورت چه چیزی باعث افتادن هواپیما شده است؟ خطای خلبان یا مشکل فنی؟ مشکل فنی به‌خودی‌خود به معنی سقوط هواپیما نیست چون اگر خلبان بتواند آن را به‌خوبی مدریت و کنترل کند هیچ اتفاقی پیش نمی‌آید.
تهیه آماری از علت اصلی سقوط هواپیما مشکل است اما با بررسی‌ای که روی سقوط‌های مختلف انجام‌شده درصدهای زیر برای مقصرین و علت حادثه مشخص‌شده است:
55 درصد خطای خلبان
17 درصد مشکل فنی هواپیما
13 درصد آب‌وهوا
17 درصد خرابکاری
مدل پنیر سوئیسی
حوادث هواپیما هیچ‌وقت به خاطر یک دلیل مشخص اتفاق نمی‌افتد همیشه چندین دلیل مختلف در بروز حادثه و تصادف دخالت دارند. مثلاً یکی از مجموعه دلایل سقوط هواپیما می‌تواند خستگی خلبان، بدی آب‌وهوا و مشکل فنی باشد و اگر فقط یکی از این دلایل وجود نداشته باشد ممکن است که هواپیما هیچ‌وقت سقوط نکند. در صنعت به این مدل‌سازی مدل پنیر سوئیسی می‌گویند. اگر چندین تکه پنیر سوئیسی را از پنیرهای مختلف در کنار هم بگذارید خیلی کم پیش می‌آید که سوراخ تکه‌های مختلف پنیر در یک راستا قرار بگیرد.  در این مدل هر تکه پنیر دلایلی مثل خستگی، شرایط جوی نامناسب یا آموزش غیراستاندارد خلبان هستند. در مواقع نادر سوراخ‌های پنیر در یک راستا قرار بگیرند که این به معنی این است که همه این عوامل در بروز حادثه سهم دارند.
در کدام فاز پرواز احتمال بیشتری برای سقوط وجود دارد؟
بوئینگ با توجه به تحقیقاتی که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ انجام داده درصدهای زیر را برای احتمال بروز حادثه در فازهای مختلف پرواز ارائه داده است:
13 درصد در هنگام بلند شدن هواپیما
5 درصد در هنگام اوج گرفتن
15 درصد  در هنگام کروز
17 درصد  در فاز رویکرد اولیه مناسب
38 درصد فرود
پس بر اساس این آمارها، خطرناک‌ترین فاز پرواز، لحظه فروآمدن است.